۱۳۸۹ خرداد ۲۱, جمعه

آخرین خبر از محمود بهشتی،سخنگوی دربند کانون صنفی معلمان


  چهار روز پیش بود که محمود بهشتی،سخنگوی کانون صنفی معلمان، تنها پس از یک آزادی چهار روزه، بازداشت گردید. سه شنبه شب هفته پیش 11/3/89 پس از 35 روز بازداشت، محمود بهشتی به همراه علی رضا هاشمی،دبیر کل سازمان معلمان،از اوین آزاد شد. اما صبح یکشنبه 16/3/89 بهشتی را با تلفنی از اوین، دوباره به زندان فراخواندند. او ساعت یک ظهر،به همراه همسر به اوین رفت و بازداشت  گردید. در مراجعه ی یکی دو روز بعد خانواده ی بهشتی به دادسرا،گفته شد که شعبه ی یک بازپرسی اوین،که دستور آزادی ایشان را داده است،از دستگیری دیگر بار اوهیچ گونه آگاهی ندارد و از نظر این شعبه،هم اینک  ایشان با سپردن وثیقه آزاد می باشد! همسر بهشتی می گفت که اگر خودم محمود را تا اوین همراهی نمی کردم، اکنون می شد محمود را ربوده شده به شمار آورد! این سردرگمی تا امروز ادامه یافت.  این که بهشتی پس از دیدار با جعفری دولت آبادی،دادستان تهران، آزاد شده بود و پس از آن، نهاد قضایی از بازداشت دوباره ی او اعلام ناآگاهی کند،سخت بر نگرانی ها می افزود. 
  اما امروز،همسر بهشتی برای ملاقات به اوین رفت که پس از گذشت چند ساعت،به ایشان گفته شد که همسرش در انفرادی و از ملاقات ممنوع است. اما در برگشت، بهشتی با ایشان تماس می گیرد و حال خود را خوب اعلام می کند. همچنین گویا خانواده،می توانند پنج شنبه هفته ی آینده،با ایشان دیداری از نزدیک و حضوری داشته باشند. بهشتی شعبه ی دستگیری دوباره ی خود را همان شعبه ی یک گفته است وپرسش ها را هرچند جدید،اما در پیوند با گذشته – پیش از آزادی چهار روزه – دانسته است.
  با تماس امروز و نوید دیدار هفته ی آینده، اکنون شاید بتوان گفت، کمی از نگرانی ها کاسته شده است. اما، این دستگیری نابهنگام،همه و بی گمان خود بهشتی را،بسیار شگفت زده و اندوهگین کرد. به ویژه که در روز پایانی بازداشت 35 روزه ی پیش، محمود بهشتی به بند عمومی رفته بود که بیش و کم از شرایط بهتری برخوردار است . اکنون اما، دیگر بار ناگزیر است سختی روزها و شب های انفرادی را تاب آورد  و تنهای تنها، گردش روزگار را به تماشا بنشیند. 

*عکس بهشتی در این پست،پس از آزادی او و درتاریخ 12/3/89 گرفته شده است.

منبع : برشي از دغدغه هاي يك آموزگار

۱۳۸۹ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

"آن سه پدر ، این سه پسر!"

به خاطر ظلم رفته بر  یادگار امام گفتم شاید بد نباشد طی مطلبی که پیش از این نیز در همین وبلاگ و دیگرسایت انتشار یافت از زبان هارولد لارسون با عنوان "آن سه پدر ، این سه پسر!" به تشریح دیدگاه های پدران و فرزندان رهبران جمهوری اسلامی  بپردازم. 

                                        
علی مطهری، احمدی نژاد را لیبرالی فرهنگی می داند. سید حسن خمینی با رئیس جمهور مهرورز چنانکه باید مهرورزی نمی کند . وبه تعبیر به اصطلاح مبصرین چشم بصیرت ندارد و  علیرضا بهشتی نیز در نقد عملکرد دولت و دفاع از "حق موسوی "، سخن ها گفته.

هارولد لاسول، یکی از عالمان سیاسی قرن بیستم، در بحث روانشناسی رهبران انقلابی، آنها را به سه گروه رهبران بسیج گر، ایدئولوگ ها و رهبران مدیر تقسیم می کند.
رهبران بسیج گر برانگیزاننده توده مردم در جهت اهداف انقلابی اند. ایدئولوگ ها بنای تئوریک انقلاب را بالا می برند. رهبران مدیر نیز ساماندهی نهادها و ساز و کارهای نظام برآمده از انقلاب را بر عهده دارند.

در انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی و شهید مطهری و آیت الله بهشتی، به ترتیب، رهبر بسیج گر، ایدئولوگ و رهبر مدیر انقلاب محسوب می شدند.
البته هر یک از این سه روحانی کمابیش واجد سایر شئون رهبری انقلابی هم بودند. مثلاً امام خمینی ایدئولوگ انقلاب هم بود و یا شهید بهشتی رهبر بسیج گر هم بود ، ولی وجه غالب امام بسیج گری مردم انقلابی ایران و وجه غالب شهید بهشتی معماری نهادها و مدیریت نظام سیاسی کشوربود.

به هر حال با این مقدمه مختصر می توان گفت که امام خمینی، مطهری و بهشتی اضلاع مثلثی بودند که سنگ بنای جمهوری اسلامی محسوب می شود. به غیر از نقش بی بدیل امام خمینی در تاسیس و تداوم نظام جمهوری اسلامی، آثار نظری شهید مطهری ،مهم ترین مکتوبات ایدئولوژیک رهبران فکری این نظام و آثار
عملی شهید بهشتی ( قانون اساسی، قوه قضاییه، حزب جمهوری اسلامی، تحزب و تشکل سیاسی روحانیان و ... ) مهم ترین نهادهای موجود در نظام جمهوری
اسلامی بوده است.

اگر امام خمینی، شهید مطهری و آیت الله بهشتی امروز زنده بودند چه موضعی در قبال وضع موجود اتخاذ می کردند؟ پاسخ این سوال هر چه باشد جزو حدسیات است. قطعاً پاسخ اصلاح طلبان به این سوال متفاوت از پاسخ اصولگرایان است ؛بی تردید مهدی کروبی و احمد جنتی، پاسخ هایی کاملاً متناقض به این سوال می دهند.

در میانه این معرکه آرای متناقض، می توان نیم نگاهی به مواضع فرزندان و اذناب سه شخصیت نامبرده انداخت بی آن که لزوماً حکم به رابطه "این همانی" ، میان رأی اینان و آنان داد.

 یعنی می توان مواضع سید حسن خمینی، علیرضا (و محمد رضا) بهشتی و علی ( و محمد ) مطهری را هم در این باره لحاظ کرد. چه سه این سه نفر، لااقل تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری، از دید عموم روحانیان و نیروهای حزب اللهی به عنوان فرزندان خلف و صالح پدران خویش شناخته می شدند.آنان تا پیش از انتخابات اخیر هیچ گاه از این سه – چهار نفر به عنوان فرزندان ناصالح بزرگان انقلاب یاد نمی کردند. حساب سید حسن خمینی برای بسیجیان و حزب اللهی ها جدا از سید حسین خمینی بود. فرزندان بهشتی و مطهری نیز به عنوان افرادی بری از قدرت طلبی و ثروت اندوزی شناخته می شدند که به رغم برخورداری از " رانت پدر "،آقازاده نشدند.
 آنها در سیاست مداخله چندانی نمی کردند، نظام را در طریق حق می دیدند و اگر هم گهگاه نکته ای می گفتند و خرده ای می گرفتند، تنها از سر خیرخواهی و  دلسوزی و رفورگری بود وبس.

علی مطهری در دوران ریاست جمهوری خاتمی، منتقد دولت اصلاحات بود و از غربگرایی اصلاح طلبان انتقاد می کرد. سید حسن خمینی نیز چندی پس از آنکه اکبر گنجی " مانیفست جمهوریخواهی " را نوشت، تاکید کرد که فرزندان انقلاب اسلامی، دموکراسی را در چارچوب اسلام می خواهند و شیوه های دموکراتیک نمی توانند و نباید به نفی و نقض احکام اسلامی منجر شوند.
بهشتی ها نیز هیچ گاه زیر علم دولت خاتمی سینه نزدند و در دوران اصلاحات ، همچون میرحسین موسوی "جریده می رفتند که گذرگاه عافیتشان تنگ بود."*

اما اینک در عصر پسااصلاحات، پس از چهار سال تلاش احمدی نژاد برای برپایی "دولت اسلامی " مهرورز، صدای فرزندان سه رهبر ( بسیج گر، ایدئولوگ و مدیر )
انقلاب درآمده است و هر سه آنها به صد زبان از دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرده اند.

 علی مطهری، احمدی نژاد را لیبرالی فرهنگی می داند که با شعارهای ارزشی و انقلابی به قدرت رسیده اما عملکردی لیبرال را در حوزه فرهنگ در پیش گرفته است.
 مطهری اذعان می کند که دوستان اصولگرایش در انتخابات اخیر " با چشمی گریان " به احمدی نژاد رای دادند. به نظر فرزند ارشد شهید مطهری، محمود احمدی نژاد باید بابت رفتار و گفتارش در مناظره های انتخاباتی از مردم عذرخواهی کند.

سید حسن خمینی با رئیس جمهور مهرورز چنانکه باید مهرورزی نمی کند ؛ سفر به پاکستان را به شرکت در مراسم تنفیذ او ترجیح می دهد و در مراسم تجدید عهد هیات دولت با بنیانگذار انقلاب اسلامی، غیبت را جایگزین حضور می کند.

علیرضا بهشتی نیز در نقد عملکرد دولت و دفاع از "حق موسوی "، سخن ها گفته و هرگز تقابل اش با دولت را کتمان نکرده است.

باری وضع موجود در نظام جمهوری اسلامی برای بسیاری از مردم حزب اللهی و مومنی که هم دوام و قوام نظام را می خواهند و هم دوستدار امام خمینی و شهید مطهری و شهید بهشتی اند، وضعی تردیدآفرین و حیرت آور است.

 این قسم ایرانیان بی تردید نمی توانند بپذیرند که فرزندان برجسته ترین شخصیتهای انقلاب اسلامی، یک شبه از راه به در شده اند. از سوی دیگر آنان تداوم نظام را نیز خواستارند و این روزها دائماً جملاتی تلویحی می شنوند که تصریح این جملات چیزی جز این نیست که سید حسن خمینی و علیرضا بهشتی و علی مطهری به هر حال با قول و فعلشان آب به آسیاب دشمن می ریزند.

 به راستی در این " زمانه تردید " چگونه می توان " زمینه یقین " را در دل مومنان امام دوستی برانگیخت که سالها شنیده اند که مطهری پاره تن امام بود و بهشتی معمار قانون اساسی جمهوری اسلامی؟


۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

محمود بهشتی لنگرودی دوباره بازداشت گردید

محمد سرايلو : محمود بهشتی لنگرودی،سخنگوی کانون صنفی معلمان،بعداز ظهر روز 89/3/16 دوباره بازداشت گردید. این دستگیری دیگر بار،درحالی روی می دهد که ایشان روز سه شنبه هفته گذشته89/3/11 پس از سپری کردن 35  روز بازداشت، با سپردن وثیقه،از اوین آزاد گردیده بود. بر پایه سخنان همسر بهشتی،ایشان امروز صبح به دادسرای یک اوین فراخوانده شد که در ساعت 13 به همراه همسر به اوین مراجعه می نماید؛اما پس از گذشت چند ساعت، از درون زندان با همسرش تماس تلفنی می گیرد و از بازداشت خود خبر می دهد. بهشتی همچنین دلیل این بازداشت را، در پیوند با اتهام پیشینش اعلام کرده است.

دوره تابستاني آموزش ضمن خدمت فرهنگیان با عنوان "طرح بصیرت"


تقريرات :دوره آموزش ضمن خدمت فرهنگیان با عنوان طرح بصیرت با همکاری حوزه علمیه قم توسط دفتر همکاری حوزه و آموزش و پرورش در تابستان برگزار می شود.
معاون دفتر همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت:
دوره آموزش ضمن خدمت فرهنگیان در تابستان سال جاری با عنوان بصیرت یک برای مربیان و معلمان سراسر کشور با همکاری حوزه علمیه قم برگزار می شود.

حجت الاسلام احمدی افزود: در این دوره های آموزشی، 6 دوره آموزش کد دار از 27 رجب تا نیمه شعبان در قالب کارگاه های آموزشی ارائه می شود که محتوا و منابع آن توسط حوزه علمیه قم تامین خواهد شد.